Zarząd Morskiego Portu Gdynia wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na rozbudowę Obrotnicy nr 2, która zostanie zmodernizowana w ramach projektu inwestycyjnego "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I”. Wartość zwycięskiej oferty, która należy do firmy PORR, wynosi prawie 28 mln zł
Przetarg
Najkorzystniejsza oferta została złożona przez firmę PORR i opiewała na 27,758 mln zł.
Inne propozycje w przetargu napłynęły od firm Strabag, Energopol Szczecin, PORRA Warszawa, NDI Sopot, Korporacja Budowlana Doraco oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków. Wszystkie oferty mieściły się w budżecie inwestora wynoszącym 41 mln zł.
Obecnie zamawiający czeka, aż minie okres przewidziany na składanie ewentualnych odwołań od decyzji. Będzie on trwać do 3 lipca. Potem, po złożeniu przez wykonawcę odpowiednich dokumentów, nastąpi podpisanie umowy. Inwestycja ma się zakończyć w styczniu 2018 roku.
Rozwój portu
Obecna sytuacja wygląda tak, że obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości od 300 do 330 metrów. Po powiększeniu Obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370 – 400 metrów.
Limit wielkości statków, które mogą wpływać do portu blokuje w dużej mierze możliwości zlokalizowanych w głębi Portu Gdynia terminali kontenerowych BCT i GCT. Duże statki nie mogą się do nich dostać ze względu na brak możliwości obrócenia się na akwenach wewnętrznych. Przez to Gdynia pozostaje portem feederowym, podczas gdy rynek żeglugowy zdecydowanie preferuje bezpośrednie połączenia transoceaniczne.
Jest to dopiero początek całego projektu na kolejne lata planowane są dalsze działania, które obecnie są w trakcie projektowania, a wykonane mają zostać w latach 2018 – 2020. Obejmują one poszerzenie do 280 i pogłębienie do 17 metrów toru podejściowego, pogłębienie do 16 metrów akwenów wewnątrz portu i poszerzenie do 140 metrów wejścia wewnętrznego.
Dobre wyniki
Poza prowadzeniem projektu, który ma znacznie rozszerzyć możliwości gdyńskiego portu, zarząd może pochwalić się także dobrymi wynikami przeładunkowymi w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2017 roku. Jak podaje port – Gdynia jest obecnie liderem wśród polskich portów pod względem dynamiki wzrostu obrotu towarów. Wynosi ona obecnie 218%.
– Nasze bardzo dobre wyniki przeładunkowe potwierdzają , że Port Gdynia to dobra marka, znana z wysokiej jakości i wydajności przeładunkowej – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Tym samym rok 2017 zapowiada się jako kolejny rok rekordowych przeładunków – dodaje.